fbpx

Върхове
Вашият е-мейл: [email protected]
Трудност: лесна към средна
Подходящо време за преминаване: Маршрутът не е маркиран, затова единственото подходящо време е летният сезон в ясно време.

Подоробно описание на маршрут:

Изходният пункт за изкачване на връх Козница /1632 м./, първенец на планината Ржана, е с. Осеновлаг, общ. Своге. Пътеката тръгва от указателната табела срещу входа на фермата в началото на селото. Продължаваме нагоре по пътеката, като веднага след последната кошара  се отклоняваме вдясно и нагоре. След около 5 мин. се достига водопада, падащ по изкуствена циментова стена. Точно край него, пътеката, която сме следвали до момента се отклонява наляво, а ние трябва да се изкачим на коларския път, който е вдясно, малко по-високо от нас. Продължаваме по него, като при двете разклонения, които срещаме в следващите няколко минути поемаме по десния ръкав. Пътят започва със серпентини бързо да набира височина, като се отдалечава в посока, противоположна на върха. Около 20 минути след началото на прехода навлизаме в гора. Още в началото пътеката се извива, и става успоредна на селото, което остава далеч в ниското. За около 15 минути стръмно изкачване през борова гора излизаме високо в подножието на връх Козница.

Пътят продължава на открито, следвайки посока юг. След около 10 минути, след като сме излезли от гората маршрута прави завой наляво, навлизайки в букова гора. Стръмно нагоре от дясната ви страна е връхната точка на Козница. Отляво е непристъпен склон, обрасъл с букови дървета, а долу в ниското на китна полянка се забелязва една от многобройните, разхвърляни къщурки в този край. Преходът в гората продължава около 15 минути, след което, заобикаляйки върха от юг излизаме на билната заравненост на планината Ржана. Тук продължаваме по пътеката в посока север, като преминаваме покрай няколко мини-езера. Скоро след излизането ни на билото ще забележим по-слабо утъпкана пътека, която се отклонява вляво от основния коларски път, по който вървим. Често по склона преди отклонението пасе стадо коне.

Прочети  С. Зимнишки дол – вр. Козница

Предстои ни последния половин час изкачване до върха. Пътеката бързо набира височина, откривайки все по–красиви гледки.  На места стръмно, на места със серпентини, пътят се извива към най-южния край на масива на Козница. Последните 10 минути от изкачването отново са през буковата гора, която преди това прекосихме в по-ниската й част. Излизайки в края на гората се озоваваме на превал. Върхът отляво е Козница. Ще го познаете по каменната пирамида. Изкачването от превала до връхната точка отнема не повече от 5 минути.

Забележителности по маршрута: Връх Козница /1632 м./ е първенец на планината Ржана, считана за дял от Старопланинската верига. От върха се открива невероятна панорамна гледка. На север е Врачанския Балкан с първенеца Бегличка могила, на северозапад в далечината се откроява Берковска планина с вр. Ком. На запад се подава Витоша, а зад нея гордата снага на Рила и Мусала. Южно от върха се разкрива гледка към вр. Мургаш, а в ниското под него на югоизток е Ботевградската котловина.

Необходима екипировка: стандартна туристическа екипировка

Как да стигнем там: до с. Осеновлаг води 17-километров асфалтиран път от с. Елисейна, находящо се по пътя София  – Своге  – Мездра

Къде да нощуваме: Единственото място, предлагащо нощувка в района е фермата в с. Осеновлаг.

Валерия Динкова

[email protected]

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.