fbpx

С. Зимнишки дол – вр. Козница

Продължителност: 3 ч.
Трудност: лесна към средна
Подходящо време за преминаване: Маршрутът не е маркиран, затова единственото подходящо време е летният сезон в ясно време.

Подоробно описание на маршрут:
Изходният пункт за изкачване на връх Козница е с. Зимнишки дол, или наричано още от местните Махалата. Тръгва се от отбивката за с. Зимнишки дол по пътя Елисейна – Осеновлаг. Продължаваме по асфалта в продължение на около 10 мин., а високо над нас се е изправил масивът на Козница. Скоро на остър ляв завой пресичамe малко мостче и… асфалтът беше дотук, продължаваме по коларски път. След него са първите къщите на ниската част на Зимнишки дол. В началото е магазинът, а нагоре ще ви съпровождат всякакви домашни животни и птици, пуснати на свобода. Пресичаме махалата и продължаваме все нагоре по пътя. Половин час по-късно достигаме и високата част на селото. Тук животът сякаш е замрял преди векове. Пътят пресича селото и след около 45 минути от началото на прехода ни извежда в началото на подхода към Козница. В селото внимавайте с кучетата. По тези места рядко стъпват чужди хора, затова се въоръжете с камъни и пръчки, ей така, за всеки случай.

Излизайки от селото продължаваме по коларския път все нагоре през рядка широколистна гора. Пътят прави остри завой и бързо набира височина. Час и половина след началото на прехода при голям десен завой срещаме и пътеката, идваща от манастир „Седемте престола”. Тук двата маршрута се сливат и продължават заедно към върха. Вървим все нагоре, като от двете страни на пътя, далеч в ниското забелязваме старопланински махали. Скоро излизаме в билната част. Зад гърба ни ярко се открояват Витоша и Рила. Пътят тук е невероятно панорамен, за съжаление обаче остава зад гърба ни. Ще преминем покрай дървена къщичка, построена право върху дърво и полу-разрушени стари кошари, преди пътят да направи остър завой на юг. От тук за 15 минтуи се изкачваме на билото. От ляво ще забележим скалист връх, а пред нас са пасищата на тукашните села. Продължавайки по пътя, заобикалящ върха, пътя завива отново на юг, като пред нас се изправя връх Козница. До началото на последнотo изкачване от тук ще стигнете за около 15 минути.

Пътеката за изкачване на Козница ясно се отклонява надясно от основния коларски път, по който вървяхте до сега. Често по склона след отклонението пасе стадо коне.

Предстои ни последния половин час изкачване до върха. Пътеката бързо набира височина, откривайки все по–красиви гледки. На места стръмно, на места със серпентини, пътят се извива към най-южния край на масива на Козница. Последните 10 минути от изкачването отново са през буковата гора, която преди това прекосихме в по-ниската й част. Излизайки в края на гората се озоваваме на превал. Върхът отляво е Козница. Ще го познаете по каменната пирамида. Изкачването от превала до връхната точка отнема не повече от 5 минути.

Забележителности по маршрута: Връх Козница /1632 м./ е първенец на планината Ржана, считана за дял от Старопланинската верига. От върха се открива невероятна панорамна гледка. На север е Врачанския Балкан с първенеца Бегличка могила, на северозапад в далечината се откроява Берковска планина с вр. Ком. На запад се подава Витоша, а зад нея гордата снага на Рила и Мусала. Южно от върха се разкрива гледка към вр. Мургаш, а в ниското под него на югоизток е Ботевградската котловина.

Необходима екипировка: стандартна туристическа екипировка

Как да стигнем там: до с. Зимнишки дол води 15-километров асфалтиран път от с. Елисейна, находящо се по пътя София – Своге – Мездра

Къде да нощуваме: Единственото място, предлагащо нощувка в района е фермата в с. Осеновлаг

Валерия Динкова

Валерия Динкова е журналист и продуцент. Има над 20-годишен опит в телевизионната и он-лайн журналистика. Автор и създател на медийно съдържание, основател на „Върхове“. v_dinkova@varhove.com

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Предстоящи събития

Contact Us

error: Защитено съдържание !!